BLOGGER TEMPLATES AND Blogger Templates »

Monday, June 28, 2010

Spirit Of The Coins - komunikasi dengan alam ghaib



Mungkin sebahagian daripada kita pernah mencuba atau menyertai permainan spirit of the coins mengunakan papan ouija atau ouija board. Kebanyakan permainan tersebut dimainkan oleh pelajar-pelajar yang menginap di asrama. Ia dimainkan oleh dua hingga empat orang yang mengelilingi papan ouija sambil jari telunjuk menyentuh duit syiling lama. Syiling tersebut akan bergerak seoalah-olah digerakkan oleh roh atau semangat yang dipanggil atau dipuja tadi. Syiling tersebut akan bergerak ke atas nombor atau huruf dan membentuk satu mesej atau perkataan. Ini bermaksud roh tersebut sedang menghubungi atau berkomunikasi dengan kita. Kononnya permainan ini membolehkan kita mengetahui rahsia seseorang, apa yang menimpa roh tersebut sewaktu di alam nyata dan perkara-perkara yang akan berlaku masa hadapan. Artikel bukan bermaksud untuk menggalakkan permainan tersebut tetapi sekadar untuk pengetahuan dan renungan semata-mata.
Sejarah
Istilah ouija dipercayai hasil gabungan dua perkataan iaitu Bahasa Peranchis "oui" dan Bahasa German "ja". Kedua-duanya bermaksud ya atau yes. Ouija board juga dikenali dengan beberapa nama iaitu spirit board, talking board atau witch board. Ia diperbuat dari papan rata dan mengandungi huruf, nombor dan simbol yang dicetak diatas papan tersebut. Planchette digunakan sebagai alat penunjuk atau 'indicator' jika syiling tidak digunakan. Palnchette adalah sekeping papan kecil berbentuk hati dan digunakan untuk menunjukkan huruf atau nombor.
Pengunaan kaedah penulisan menggunakan perantraan roh telah dikesan di Cina sekitar 1100 sebelum masehi ketika pemerintahan Dinasti Song. Kaedah tersebut dipanggil fuji dan diamalkan secara meluas oleh ahli-ahli Pertubuhan Quanzhen. Kaedah tersebut juga didapati digunakan oleh India purba, Greece, Rom dan Eropah zaman pertengahan.
Menurut catatan sejarah Greek yang ditulis oleh ahli falsafah Pythagoras, kaedah perantraan roh digunakan sekitar 540 sebelum masehi. Walau bagaimanapun ahli sejarah berpendapat kaedah fuji yang digunakan oleh orang Cina tidak melibatkan pengunaan papan seperti papan ouija dan tidak terdapat bukti kukuh ia digunakan juga oleh orang Greek.
Ahli Spiritual
Gerakan ahli spiritual moden atau modern spiritualist mulai berkembang pesat sekitar pertengahan kurun ke-19 di Amerika Syarikat. Mereka dipercayai pelopor yang mengunakan papan berhuruf untuk berkomunikasi dengan alam ghaib. Tetapi papan ouija tidaklah kelihatan seperti sekarang. Alat yang digunakan adalah seperti ayunan ladung yang digantung pada sekeping plate yang menganduungi huruf dan nombor. Ada yang menggunakan keseluruhan meja untuk menunjukkan huruf atau nombor yang ditulis atas lantai. Namun kaedah lazim yang digunakan ialah menggunakan meja kayu kecil yang dilengkapi pensil untuk menulis mesej-mesej yang diterima dari alam ghaib. Meja kecil tersebut juga dikenali sebagai planchette.
Papan Ouija Moden
Ketika lewat tahun 1800-an meja planchette dijual sebagai bahan yang unik sebagai koleksi atau perhiasan. Ahli perniagaan Elijah Bond dan Charles Kennard mendapat ilham untuk mematenkan meja planchette dalam bentuk papan yang dicetak huruf dan nombor di atasnya. Paten tersebut difailkan pada 28 Mei 1890 dan terhasillah papan spirit atau talking board yang pertama di dunia. Paten untuk papan Ouija diluluskan dan dikeluarkan pada 10 February 1891. Pekerja Kennard iaitu William Fuld mengambilalih sepenuhnya pengeluaran ouija board pada tahun 1901. Fuld telah menubuhkan Kennard Novelty Company dan menjadi presidennya. Fuld mendakwa beliaulah yang bertanggungjawab ke atas kesemua ciptaan, jenama dan rekabentuk talking board. Beliau mengunakan istilah "ouija" untuk pertama kalinya dan telah menukar nama syarikatnya kepada Ouija Novelty Company. Nama ouija begitu sininim dengan talking board atau spirit board sehinga ke hari ini. Willian Fuld telah banyak menyaman syarikat yang cuba meniru papan ouija ciptaannya. Fuld telah meninggal dunia pada 1927 dalam satu kemalangan misteri!. Tidak dapat dipastikan adakah William Fuld pernah bermain ouija board. Pada tahun 1966 keseluruhan perniaggan, aset dan paten hak cipta milik William Fuld telah diserahkan oleh keluarganya kepada Parker Brothers. Parker Brothers adalah syarikat yang mengeluarkan permainan monopoly yang terkenal di seluruh dunia. Syarikat tersebut berjaya menjual sekitar 20 hinga 25 juta unit papan ouija. Jualan tersebut mengatasi jualan permainan monopoly. Parker Brothers menjual ouija board dengan tag line "it's only game- isn't it?".

sumber:

wikipidia, talking board museum

p/s - dalam artikel akan datang akan diterangkan kontroversi, kisah-kisah misteri yang terkenal disebalik permainan ouija board.

0 comments: